piątek, 30 września 2016

Systemy i rangi

Wydaje się,  że początkowo ranga duchowa była źródłem przywilejów społecznych - władza dana od Boga. Władza taka potrzebowała siły wykonawczej, co prowadziło do wykształcenia kasty wojowników wraz z niezbędnym im wodzem. Doprowadziło to do powstania doupolu i sporu o nadrzędność jednej władzy nad drugą.

Stopniowo przywileje i władza zmigrowały  do grupy posiadającej rangę społeczną z racji urodzenia - ukształtował i utrwalił się feudalizm. Wraz z kumulacją zasobów feudałowie potrzebowali coraz większej liczby wykształconych pomocników. Doprowadziło to do powstania trwałej warstwy uprzywilejowanej bez dostępu do władzy - burżuazji.

Rosnące grupa posiadaczy kapitału początkowo próbowała po prostu wejść do klasy arystokracji, ale migracja taka nie była efektywna ze względu na odmienne systemy wartości arystokracji i burżuazji. Finalnie miejsce feudalizmu przejął kapitalizm - system przyznający przywileje  tym, którzy potrafią zdobyć samodzielnie rangę społeczną. Kapitalizm, dzięki maksymalizacji efektywności motywowanej dążeniem do maksymslizacji kumulacji bogactwa, doprowadził po raz pierwszy w historii do stanu trwałego nadmiaru dóbr niepowiązanego z cyklami przyrody. Efektem ubocznym mechanizmów maksymalizacji efektywności było powstanie marketingu, czyli kreowania potrzeb w oderwaniu od potrzeb biologicznych. Doprowadziło to do paradoksu - powszechnego poczucia niezaspokojenia potrzeb w sytuacji największego dobrobytu w historii ludzkości.

Teoretycy socjalizmu wskazali, że źródłem zła kapitalizmu jest nadmierna kumulacja bogactwa i zaproponowali jego redystrybucję. W wersji ortodoksyjnej, komuniźmie, wręcz zakazali istotnej własności prywatnej, wbrew wszelkim hierarchiom potrzeb motywującym działanie jednostek. Pomyślany przez nich nowy człowiek miał być motywowany ideami innymi niż posiadanie, władza czy duchowość. Tyle tylko, że z nieznanych teoretykom przyczyn, brak zaspokojenia potrzeb wynikających z pobudek biologicznych doprowadził do kompromitacji idei redystrybucji.

Brakującym elementem dla wyłonienia się systemu społecznego, który zastąpi kapitalizm,  może okazać się ranga psychologiczna, która daje jednostce poczucie wartości niezależnie od posiadania, władzy czy kontaktu z siłą wyższą. Co istotne ranga ta nie wymaga rezygnacji z pozostałych rodzajów rang. Dzięki samowiedzy pozwala świadomie korzystać i rezygnować z posiadanych przywilejów. Hierarchia społeczna mogłaby wynikać z poziomu świadomości psychologicznej, co ciekawe, realizując w jakiś sposób koncepcję:
"Jeśli kto chce być pierwszym, niech będzie ostatnim ze wszystkich i sługą wszystkich!"

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz