piątek, 4 grudnia 2020

Dualizm w fizyce

Fizyka podsumowała obserwacje (pomiary) dwoma teoriami - względności i kwantową. Jedna opisuje rzeczywistość w kategoriach obserwacji makroskalowych, druga wyjaśnia mikroskalę za pomocą funkcji falowych. Nie daje się połączyć tych opisów. Bohr skonstatował, że świat kwantowy nie istnieje, należy go traktować jako opis symboliczny.

Podstawową funkcją fizyki jest tworzenie teorii pozwalającej przewidywać zachowanie rzeczywistości (wyniki pomiarów). Eksperymenty pokazują, że wprowadzenie obserwacji (pomiaru) wpływa na kwantowy opis rzeczywistości (kolaps funkcji falowych elektronów do postaci cząsteczkowej).

Ten dualizm jest łatwy do zrozumienia dla informatyka. Świat gry komputerowej jest doświadczany za pośrednictwem pikseli. Jeśli piksele uznamy za rzeczywiste (to co postrzegamy doświadczając gry) to działanie gry realizuje się za pocą obliczeń na obiektach (struktury przetwarzane przez procesory). Gracz nie ma dostępu do świata obiektów i z jego perspektywy są one nierealne (symboliczne). Obiekty opisują świat gry, wszystkie jego składowe i interakcje, jednak wynikiem obliczeń jest reprezentacja za pomocą pikseli.

W informatyce oczywiste jest to, co zakazane do wypowiadania na głos w fizyce. Gra istnieje że względu na gracza. Obliczenia na obiektach prowadzone są dla obserwatora, który postrzega piksele.


BTW: Oczywiście istnieją również obiekty, które nie posiadają reprezentacji na ekranie. O ich istnieniu możemy wnioskować jedynie na podstawie interakcji z obiektami, które taką reprezentację posiadają.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz